NFT Rout باعث کاهش 1.5 میلیارد دلاری برای هنرمندان شد زیرا بازارها حق امتیاز را کاهش دادند.

NFT Rout Crushes $1.5 Billion Windfall for Artists as Markets Slash Royalties

1402-05-15
2 سال ها پیش

اخبار رمزارزها

مشروح:

(بلومبرگ) -- تنش بین معامله‌گران و سازندگان کلکسیون‌های دیجیتال در بحبوحه رکود دردناک در بازار توکن‌های غیرقابل تعویض عمیق‌تر شده است.

این اصطکاک ناشی از اقدامات صرافی‌های برتر NFT Blur و OpenSea برای کاهش نرخ‌های حق‌الامتیاز قابل پرداخت به هنرمندان در هنگام تغییر مالکیت توکن است، به این امید که هزینه‌های پایین‌تر سطوح رکود خرید و فروش را بالا ببرد.

اما بر اساس ارقام Token Terminal، کاهش درآمد هنرمند می تواند آثار جدید را از بین ببرد و بازاری را که در آن حجم معاملات از 17 میلیارد دلار در ژانویه 2022 95 درصد کاهش یافته است، متلاشی کند. محقق نانسن گفت: حق امتیاز در آن ماه به 269 میلیون دلار رسید، اما در جولای امسال فقط 4.3 میلیون دلار بود، زیرا نرخ های پرداختی از 5 درصد به 0.6 درصد در هر تراکنش کاهش یافت.

فیلیپ کاساب، رهبر رشد NFT و بازی در آزمایشگاه‌های Sei، متخصص فناوری بلاک‌چین، گفت: «این یک استراتژی کوته‌نگر است، که از این واقعیت غفلت می‌کند که موفقیت پایدار در این فضا بر پایه تعادل ظریف توانمندسازی معامله‌گران و سازندگان است.

داده‌های نانسن نشان می‌دهد که با کمک محبوبیت مجموعه‌هایی مانند Bored Ape Yacht Club متعلق به Yuga Labs، مجموع حق‌الامتیاز ماهانه طی یک وصله بنفش از آگوست 2021 تا مه 2022 به 1.5 میلیارد دلار رسید. پرداخت‌های سازنده متعاقباً با غلبه بر بازار NFT در بحبوحه محرک‌های دوران همه‌گیری کاهش یافت.

بر اساس داشبورد Dune Analytics، پس از آن بخش با راه‌اندازی Blur در اکتبر متزلزل شد، پلتفرمی که تا حدی با کاهش نرخ‌های حق امتیاز تجارت را تشویق می‌کرد و اکنون بیش از 70 درصد از حجم روزانه بلاک چین اتریوم را در اختیار دارد. استراتژی Blur بازاری را که غصب کرده بود، OpenSea، تحت فشار قرار داد تا از آن پیروی کند.

آلی زک، تحلیلگر تحقیقاتی در مساری، گفت: «با راه‌اندازی Blur، NFTها به تدریج مالی‌تر شدند.

اکنون سوال این است که چه نوع آینده ای برای NFT ها در پیش است. شکاکان محبوبیت قبلی کلکسیون های دیجیتال را یک مد می دانند. اما هنرمندانی مانند مایکل وینکلمن - که بیشتر با نام بیپل شناخته می‌شود و به خاطر NFT روزمره‌اش که در سال 2021 به فروش 69.3 میلیون دلاری رسید، مشهور است - استدلال می‌کنند که این بخش به رشد خود باز خواهد گشت.

برخی معتقدند که نرخ های حق امتیاز باید در نرم افزاری که NFT ها را کنترل می کند، کدگذاری شود تا اینکه مبادلات بتوانند آن را تنظیم کنند. دیگران بازارهایی مانند SuperRare و Art Blocks را تبلیغ می‌کنند که پرداخت‌ها را اعمال می‌کنند.

کریس اخوان، مدیر ارشد بازی در بازار NFT Magic Eden، گفت: "همانند همه چیز در وب 3، قوانین در نهایت باید همیشه از طریق کد کنترل شوند، نه از طریق امیدواری به اینکه هنجارهای اجتماعی کافی باشد."

شیوا راجارامان، مدیر ارشد بازرگانی OpenSea، گفت: «این وظیفه بر عهده ماست که فرصت‌های جدیدی را برای سازندگان کشف کنیم تا با جوامع خود تعامل داشته باشند و با انجام آن امرار معاش کنند - حتی فراتر از هزینه‌های سازنده.» او مثالی از پیوند NFTها با کالاها را ارائه کرد که فروش آن می تواند درآمد هنرمندان را تامین کند.

برای هنرمند مت کین، که Right Place & Right Time NFT او در سال 2020 بیش از 100000 دلار فروخته شد، کاهش در تعامل سازنده که به کیفیت و تنوع NFT ها لطمه می زند، بر هر گونه افزایش موقت حجم معاملات ناشی از هزینه های تراکنش کمتر خواهد بود.

کین گفت بسیاری از مجموعه‌داران او حامیان هنر هستند و برخی حتی پس از انجام معاملات در یک پلت فرم غیرقانونی، حق امتیاز را به صورت دستی برای او ارسال می‌کنند. او گفت، اما دیگران با این دیدگاه موافق نیستند.

کین گفت: «یکی از وعده‌های این فناوری ما را به سمت یک اقتصاد غیرصفر سوق می‌دهد، جایی که برد یک نفر برنده بسیاری است. "در حال حاضر، ما به سمت مجموع صفر عقب می رویم که در آن برد یک نفر باخت دیگری است."

©2023 Bloomberg L.P.

متن اصلی خبر : Bloomberg•19 hours ago